Saturday, January 1, 2011

Cost of Poor Quality(kos Kualiti Buruk)


Hai u all 2day nk citer pasal ape itu Cost of poor Quality atau dlm B.m nyer  Kos kualiti buruk...
ok.
Seperti yang semua nak tau..Kebanyakkan exekutif syarikat memegang prinsip iaitu  memastikan kualiti yang dikeluarkan mestilah bagus sehingga syarikat mereka mengalami masalah dalam perniagaan barulah mereka akan mengurangkan kos. Syarikat yang mengambil langkah begini akan melihat pada kualiti pada produk mereka dalam mengurangkan kos. Kiranya mereka xkan mengurangkan kos dengan cara membuang pekerja atau mengurangkan gaji pekerja mereka lah...
Ok sebagai Contoh yang mudah kite boleh bagi contah pada syarikat yang mengeluarkan kotak tisu. Apabila syarikat ini mengalami masalah dalam perniagaan mereka, mereka akan melihat pada kualiti pada kotak tisu yang mereka keluarkan. Untuk mengurangkan kos mereka, mereka membuat keputusan untuk menjadikan kotak tisu itu supaya  tidak mempunyai corak. Daripada situ kos dapat dikurangkan dan Secara xlangsung kualiti telah dikurangkan.
Walaubagaimanapun, Syarikat ini xtau apa kesan yang akan berlaku atas tindakan yang diambil oleh mereka.
Disini kite bole bg cOntoh terhadap dua syarikat.

A tale of two Company
Sebagai contoh kite boleh bagi kepada syarikat ABC dan juga XYZ. Kedua2 syarikat ini akan bersaing untuk memasuki pasaran global. Namun semakin lama dalam bidang perniagaan , semakin ramai lagi saingan baru yang lebih hebat yang akan berada dalam pasaran.
Oleh itu kedua2 syarikat ini akan mengambil tindakan untuk memstikan yang syarikat mereka akan berada dalam pasaran lagi.

Syarikat ABC...
Exekutif syarikat ini telah mengambil keputusan untuk berada dlm pasaran dengan cara mereka harus membuat pemotongan kos besar dalam syarikat. Tindakan yang mereka ambil adalah seperti berikut;

a) Membuang pembekal yang lama, iaitu yang berpengalaman kepada pembekal yang lebih murah, iaitu yang tidak mempunyai apa2 pengalaman.
b) Membeli Research and development(R&D) untuk dimasukkan kedalam sistem kerana jika dibuat secara mannual akan melibatkan byk kos..Oleh itu jika mereka hanya menggunakan menginstall R&D dalam sistem mereka kos akan dpt dikurangkan secara xlangsung tenaga kerja dapat dikurangkan.

Kesan daripada tindakan yang diambil telah memberi kesan terhadap persekitaran iaitu;
Pelanggan tidak berpuas hati, keuntungan syarikat semakin berkurangan dan sebagainya....

Syarikat XYZ...

Exekutif syarikat ini juga mahu mengekalkan perniagaan mereka dalam pasaran tetapi dengan cara yang berbeza...
Exekutif Syarikat XYZ mengambil keputusan untuk mengenal pasti kelemahan dalam piagam pelanggan mereka.
Setelah dikenal pasti syarikat ini mendapati bahawa;\
a) perkhidmatan penghantaran mereka adalah lambat kepada pelanggan
b) Penggiraan yang salah
c) memo dan ulang
d) acc. hutang salah.

So, daripada punca2 permasalahan yang telah dikenal pasti, syarikat ini akan memperbaiki kekurangan yang mereka ada dalam piagam pelanggan mereka dengan tidak mengetepikan;
a) Research and development(R&D)
b) Kualiti produk
c) Perkhidmatan pelanggan.

Ok sampai sini saja yang dapat saya kongsikan bersama korg(;
Lepas baca jangan lupa tekan like ^_^

0 comments: